nuffnang ads

Nov 1, 2012

AES - MEMUPUK ATAU MEMBEBANKAN?

ANCAMAN NOMBOR SATU

Kemalangan jalan raya adalah sesuatu yang sudah menjadi kelaziman di negara kita kerana hampir setiap hari akan ada kemalangan yang dilaporkan oleh media cetak mahupun elektronik. Malah statistik yang didedahkan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) menunjukkan sebanyak 414,421 kemalangan jalan raya telah dilaporkan pada tahun 2010 dibandingkan dengan 265,175 pada tahun 2001, sementara itu angka kematian jalan raya telah meningkat daripada 5,849 kes pada tahun 2001 kepada 6,872 kes pada tahun 2010. 

Sebenarnya pelbagai program dan kempen berkisarkan keselamatan jalan raya telah dilaksanakan baik oleh kerajaan mahupun NGO tetapi sejauh mana tahap kesedaran  para pengguna jalan raya terhadap isu ini. Ops Sikap, Ops Statik, penggunaan helikopter untuk memantau pergerakan kenderaan, pengedaran poster, kempen kesedaran serta  penguatkuasaan dilakukan dan merupakan  metodologi yang digunakan oleh pihak  kerajaan untuk memastikan rakyat Malaysia sentiasa selamat ketika berada di jalan raya. 

Namun saban hari jumlah kemalangan yang di catatkan semakin meningkat dan nahas jalan raya kini menjadi ancaman nombor satu di Malaysia yang semakin kritikal lebih - lebih lagi dengan penambahan jumlah kenderaaan setiap tahun.

KAMERA AES

Hari ini kerajaan mengambil satu lagi pendekatan baru dengan memperkenalkan pemasangan kamera Automated Enforcement System (AES) di sekitar jalan raya di Malaysia. Lazimnya kamera AES dipasang bagi mengesan  kesalahan memandu melebihi  had laju atau melanggar lampu isyarat merah. Sebanyak 831 kamera AES dipasang di Malaysia di jalan-jalan raya utama termasuk lebuh-raya yang dikendalikan oleh 2 syarikat iaitu ATES Sdn. Bhd dan Betap Tega Sdn. Bhd.

Info tentang kamera AES

 Lokasi pemasanga kamera AES

KECAMAN
Namun kamera AES yang dipasang disekitar jalan di Malaysia telah mendapat kecaman yang cukup hebat sehingga perkara ini dibawa ke parlimen. Ramai yang beranggapan pemasangan kamera AES hanya menambahkan lagi beban pengguna jalan raya. Ada antara pengguna jalan raya yang telah mendapat surat saman berjumlah RM300 sedangkan pihak Kementerian Pengangkutan dan JPJ mengatakan bahawa projek AES ini masih lagi dalam proses percubaan. Rakyat Malaysia sedia maklum bahawa pemasangan kamera ini bertujuan mendidik pengguna jalan raya agar sentiasa mematuhi undang - undang tetapi yang menjadi persoalan ialah sejauh mana keberkesanan sistem ini. Adakah sistem kamera AES ini perlu dihapuskan terus serta merta atau ditambah baik?

RUJUKAN

Lee Lam Thye. (2012). Ambil Langkah Kurangkan Kemalangan Jalan Raya. Retrieved 30 Oct, 2012, from http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20120607/re_07/Ambil-langkah-kurangkan-kemalangan-jalan-raya


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...