nuffnang ads

Nov 6, 2012

FACEBOOK DAN SENTIMEN KEBENCIAN

Kebebasan memilih

Kekalahan teruk kerajaan di lima negeri iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kelantan, Kedah dan Perak pada pilihanraya umum yang ke-12 jelas menunjukkan bagaimana rakyat mula menggunakan media alternatif yakni media baru seperti internet sebagai wadah untuk mendapatkan info serta maklumat. Lambakan laman sesawang dan blog yang muncul menguatkan lagi teori yang mengatakan rakyat jelas lebih merujuk kepada internet berbanding media lama seperti surat khabar khususnya.

Di laman sesawang mahupun blog, rakyat bebas dalam mengutarakan serta menyuarakan pendapat mereka terhadap sesuatu isu di tambah pula dengan perkembangan laman sosial Facebook pada masa itu yang bagaikan kewajipan untuk setiap orang untuk memilikinya. Kebebasan yang diberi lama kelamaan bagaikan barah apabila ada antara mereka mula mengutuk dan memaki hamun sesiapa sahaja yang tidak sealiran dengan mereka.

Facebook dan interaksi.

Ramai sedia maklum bahawa di Facebook, semua orang dibenarkan untuk mencipta kumpulan sendiri atau lebih dikenali page dimana mengumpulkan mereka yang mempunyai minat yang sama. Sebagai contoh page Yuna di Facebook diminati atau di like oleh 1,127,24 orang yakni pemilik akaun Facebook yang lain.
Di situ artis berkenaan dapat mempromosikan lagu-lagu serta album terbaru miliknya. Di samping itu para peminat dapat mengetahui perkembangan semasa artis pujaan mereka sambil berkongsi pendapat dan cerita berkaitan Yuna.

Page YUNA ini mendapat 1,127,24 'like'


Jika dilihat dari sudut yang positif ia membawa kebaikan kepada artis itu sendiri dimana para peminat dapat mengetahui dengan lebih terperinci segala perkembangan beliau. Lebih mengujakan apabila page yang wujud di Facebook ini bukan hanya tertumpu kepada artis semata mata malah meliputi semua 'nterest atau minat khalayak masa kini sebagai contoh jika seseorang itu minat akan dekorasi, beliau boleh mencari dan like di page tersebut bagi mendapatkan info berkaitan dekorasi. 

Malangnya wujud sebilangan kecil manusia yang mewujudkan page yang bertujuan memupuk rasa benci pengikutnya terhadap sesuatu. Sebagai contoh di sini disertakan contoh page yang diwujudkan bagi menanamkan rasa benci serta memboikot sesuatu iaitu Kami Boikot Buletin Utama TV3, Kami Boikot Syarikat al-Humaira dan banyak lagi. Jika diteliti topik yang diutarakan oleh pemilik page tersebut tidak lain tidak bukan hanya menanamkan rasa tidak puas hati  serta mengajak mereka yang lain untuk sama-sama membenci disamping menyebarkan agenda yang tersembunyi.



Mengambil contoh page Kami Boikot Buletin Utama TV3, antara isu yang diutarakan 99 peratus memihak kepada pembangkang dan terus menerus menghentam kerajaan. Isu semasa yang dibangkitkan ternyata mengundang pembaca yang lain untuk sama-sama berdiskusi dan amat mengecewakan apabila terdapat segelintir mereka memaki hamun, mengeji dan memulaukan sesiapa sahaja yang tidak sefahaman dengan apa yang dibincangkan.

Jelas isu yang diutarakan mempunyai agenda tersendiri


Kini terdapat lambakan page yang dicipta oleh pihak-pihak yang berkepentingan bertujuan menanamkan sentimen kebencian. Malah lebih membimbangkan jika pembaca menerima isu yang diutarakan tanpa melakukan perbandingan, terus melulu menilai dan membuat kesimpulan. Kebebasan yang diberi seharusnya digunakan sebaik mungkin kerana akal kita juga bebas dalam memilih dan menilai.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...