nuffnang ads

Dec 19, 2010

awak perlukan saya tak?

entry kali ni dinukil di temani oleh lagu lagu saleem. abah aku borong sekali 3 cd tadi. percaya la yg saleem ni ada pakai hantu sebab tu lagu lagu dia best. tak percaya? tanya bomoh paling handal kat kampung korang tu betul ke tak. ouh lupa kalian semua hidup kat bandar. saleem bukan la cerita aku malam ni, hanya pendahuluan. cikgu bm aku dulu penah cakap kalau nak orang baca karangan kita make sure pendahuluan tu menarik. ye cikgu sy still amalkan petua cikgu tu sampai sekarang even tak ada kena mengena pon dengan cerita nanti.

apa yang aku nk cerita malam ni ialah tentang kenapa aku hidup dekat dunia ni sedangkan berjuta juta sperma lagi yg cuba bersaing. yang ni pulak kata kata aku petik dari cikgu biologi masa belajar bab 4 chapter reproductive dulu. saya ulangi, KENAPA AKU HIDUP DEKAT DUNIA NI.

sebelum keluar dari rahim mak aku lagi tuhan dah bagi sebab yang pertama kenapa aku diberi peluang hidup dekat dunia ni. sebab roh aku dah berjanji untuk pikul tanggungjawab sebagai seorang khalifah dekat bumi Allah ni. tapi bila saat mak kita bersalin syaitan dah tunggu awal awal, dah bersedia nak sesatkan cucu cucu Adam. saat tu jugak lah roh kita tadi tu dah goyah. kesannya tengok manusia manusia sekarang ni, yang haram berdosa tu jugak lah dia nak buat. alhamdulillah dulu abah azan dekat telinga aku dengan penuh rasa kasih sayang.

sebab kedua ialah tuhan tahu aku lah yg bakal bahagiakan kedua ibu bapa aku nanti, aku lah yang akan jaga dorang bila dorang sakit nanti, itu ini aku. besarkan tanggungjwab sebagai seorang anak? tak! nk dibandingkan dengan apa yg mak bapa korang dah korbankan selama ni? tak terbalas. cikgu agama ada ckp imam shafie penah berpesan berbuat baik lah kepada ibubapa even dorang dah tak ada. so kita yang still ada ni buktikan kenapa kita hidup dekat dunia ni. apa? BERBAKTI kepada ibu bapa.

dan kenapa aku still hidup dekat dunia ni ialah sebab orang orang sekeliling memang perlukan aku, ini cerita tentang harapan. harapan yg kalian kalian bagi buat aku terus hidup. kalau mak bapa aku tak perlukan aku dari dulu lagi dorang dah bunuh aku, kalau kakak kakak aku tak perlukan aku dah lama dorang bakar je aku, kalau kawan kawan aku tak perlukan aku dah lama dorang sepak terajang aku. tapi tak!

hidup mati kita atas dasar tanggungjawab dan keperluan, sama lah kalau kita mati maknanya tuhan lagi perlukan kita, dia lagi sayangkan kita :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...