nuffnang ads

May 11, 2011

6 dalam 1

sepanjang final exam hari tu aku puasa lebih kurang 10 jugak . banyak sebab sebenarnya aku puasa, cuba kau google kebaikan kebaikan berpuasa even bukan bulan puasa. banyak kan? benda ni lebih kurang macam sembahyang jugak, nombor 1 wajib then dia ada kebaikan kebaikan dia yg lain mcm untuk bersihkan diri, baik utk kesihatan dan lain lain. so bila bila fikir balik banyak manfaat kalau aku puasa.antaranya:

1. ofcos la untuk kutip pahala pahala yg mana tahu boleh tolong aku nak masuk syurga nanti, melainkan kau dah tahu kau memang confirm masuk syurga. even yg wajib tunggang terbalik tapi at least ada jugak effort untuk kutip pahala sunat ni. ok la kan dari tak ada langsung?

2. bagus untuk ingatan terutamanya untuk yg tengah final, nak menghafal tu senang gila, benda ni aku akui berkesan. tak percaya nanti kau try sendiri.

3. seperti biasa hujung semester duit pun dah kering, disebabkan malas nak menyusahkan ibu bapa serta kaum keluarga, jadi puasa la. betul betul saving sebab makan sekali sehari. yg sebenarnya tak mati pon makan sekali sehari je.

4. perut pun dah membesar so sesuai sangat la kalau aku berpuasa. sumpah rasa kurus sebab dalam pukul 5 or 6 petang sebelum berbuka aku akan tengok perut, peh kempis. 2 pack! (bukan six)

5. yg ni paling ketara sekali, dapat mengawal nafsu. hadis pon ada beritahu dengan berpuasa dapat mengawal segala macam nafsu so macam tu jugak la aku. tak ada rasa nak marah marah rileks je sepanjang hari. hati pun rasa tenang je.

bila mak aku tahu je aku puasa dia dah menggelabah dah ingat aku tak ada duit ke apa, ada mak tapi nak saving. so peringatan untuk diri sendiri, duit ptptn gunakan lah dengan sewajarnya, rancang kewangan anda. btw ada hikmah semua ni jadi.

**opss! nombor 6, teman orang yg tersayang berbuka. :)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...